Voel jij je alleen en niet gehoord?

“Ze begrijpen niet hoe ik me voel”.

Heb jij dit wel eens geroepen? Het leven met chronische stress, vermoeidheid of aandoening betekent dat iedere dag met een verrassing begint. Je weet nooit hoe je opstaat, terwijl de dagelijkse gang naar je werk gewoon doorgaat.

Praten over je aandoening doe je liever niet, terwijl dat nu juist een van de stappen is naar meer begrip.

Ik vond het erg spannend om iets over mijzelf te vertellen

Enkele jaren geleden heb ik voor een groep verteld dat ik zelf een schildklieraandoening heb. Ik vond het doodeng. Aangenaam verrast was ik door de hartverwarmende reacties na afloop.

Een van de reacties was: “ik wou dat mijn vrouw hier had gezeten. dan had ze meer moed ervaren om haar eigen situatie te accepteren” Ik heb ervaren dat ik meer begrip bij anderen heb gekregen door te vertellen wat er bij mij aan de hand is als die “schildklier” begint te klieren. Ik ging met energie naar huis! Ik voelde de warmte en verbinding en ik voelde mij gehoord.

  • Heb jij tijdens je werk het gevoel dat het beter is om niet te vertellen dat je iets hebt?Diep van binnen verlang je misschien naar begrip en voel jij je alleen. Door niets te zeggen kun je geen begrip creëren. Kunnen anderen jou niet begrijpen, helpen en ondersteunen.Vertrouwen hebben in jezelf en in de ander is hierbij cruciaal.Bepaal voor jezelf bij wie je tijdens je werk veilig voelt om te vertellen wat werken met een aandoening voor jou betekent. Om te voorkomen dat een ander jou gaat zien als iemand die extra aandacht vraagt, kun je van tevoren bepalen met welk doel je communiceert over je aandoening.Dit kunnen collega’s uit het werkveld zijn of familie of vrienden. Door te vertellen leg je een verbinding met de ander. Door verbinding kun je groeien. Helpen anderen jou om je te ontwikkelen. Voel jij je na een tijdje niet meer alleen.Heb je angst dat hier niet goed mee omgegaan wordt, of dat je de ander, je werk of een klant kwijtraakt? Check dan of de ander voldoende op de hoogte is van de effecten van jouw aandoening en dat bekend is hoe je hier zelf mee omgaat.Communiceren doe je verbaal en non-verbaal (fysieke uitingen). Als je niet in orde bent, dan is dat te zien, of te voelen door een ander.

    Communicatie bestaat voor 7% uit woorden, 55% uit non-verbale communicatie en 38% uit stemgebruik.

Wat vertel je wel over je aandoening en wat niet?

Je zendt altijd een signaal uit. Communiceren doe je dus ook wanneer je niets doet. Wanneer je niet reageert op een vraag van een ander. Je geeft hiermee een signaal aan de ander af. De ander vertaalt dit signaal naar een gevoel of emotie. Hij of zij is getrickerd door een herinnering uit het verleden. De consequentie is “ruis” op de lijn of onbegrip. Miscommunicatie is één van de grootste stressbronnen. Stress die jouw energiebron om laag haalt.

Luister- en kijk naar de ander, voel de ander en let op de non-verbale uitdrukking.
Pas dan kan open communicatie, begrip en verbinding ontstaan.

Niet iedereen hoeft overigens over alles op de hoogte te zijn. Welke normen en waarden vind jij belangrijk? Luister naar je eigen onderbuikgevoel aan wie je wel of niet iets kunt vertellen en wie je kunt vertrouwen.
Een derde van je collega’s heeft ook een aandoening. Een aandoening, stress of pijn die jij als buitenstaander niet ziet. Herken je dit? Als de ander jou niets vertelt weet jij het ook niet en ga je ervan uit dat de ander supergezond is.
Heb je te maken met een vaste opdrachtgever dan is het aan te raden hier open over te zijn om te voorkomen dat er juist onbegrip ontstaat. Dat kan leiden tot het beëindigen van een opdracht of het verstoren van je relatie met deze klant.

4 Tips

  1. Zodra je zelf begrijpt wat de aandoening met jou doet, ben je ook in staat dit te delen met je omgeving.
    Begrijpen begint dus bij jouzelf.
  2. Vertel welke effecten de aandoening op jou heeft. Breng je collega’s of opdrachtgever op de hoogte zodat je samen kunt bespreken wat de oplossingen zijn als het even minder gaat.
  3. Onderzoek of flexibel werken haalbaar is.
    Wellicht kun je een paar uren minder werken op een dag dat het minder gaat en kun je op een moment dat het goed gaat deze uren weer inhalen.
    Zodra je dit samen hebt bepaald, is het eenvoudiger om dit ook te delen met opdrachtgevers waardoor er meer begrip ontstaat.
  4. Je bent niet je aandoening. Je hebt een aandoening. Respecteer wat er is en maak het niet erger dan dat het is. Door jezelf te respecteren en de situatie te respecteren verloopt je werkdag minder stressvol.

Wil jij starten met een werkleven waarin je aandoening niet meer de overhand heeft en jij je gehoord voelt?

Neem dan contact met mij op om jouw eigen pad in te slaan naar een energiek “werkend” leven. Je kunt een email sturen naar: info@minderisgelijkaanmeer.nl

Of meld je aan voor de zomerworkshop “De kracht van Energie”

Ik ont-moet je graag

Praat mee

Geef hier een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een Zeg maar Alex website.