Ik zeg altijd JA

Zeg jij ook altijd gelijk ja, als je uitgenodigd wordt voor een leuk uitje of feestborrel? 

De feestdagen zijn dagen die verschillende emoties, gedachtes en gevoelens oproepen. Positief of negatief, de druk die door de extra afspraken ontstaat, kan een aardig neven effect krijgen. De valkuil dat je snel over je eigen grenzen gaat komt snel dichterbij. Zelf ben ik snel enthousiast en zeg graag ja, als ik anderen kan ontmoeten in een ontspannen sfeer. Mijn collega’s ontmoeten vind ik prettig, niet tijdens een werkoverleg, maar gewoon om alleen elkaar even anders te spreken. Zonder druk, zonder afspraken er gewoon zijn. Hier krijg ik energie van. Alleen is de dag daarop, of 2 dagen later het effect te merken dat mijn energiebalans toch verstoord is.

Wat kun je doen

Per contact en zelfs per situatie wisselen je persoonlijke grenzen. Je persoonlijke grenzen staan dus niet vast!

  1. Blijf eerlijk naar jezelf.
    Jij bent de enige die kan voelen welke signalen je lichaam afgeeft wanneer je over je persoonlijke grenzen heengaat.
  2. Maak een afspraak met jezelf wanneer jij een grens bereikt hebt.
    Bijvoorbeeld; ik houd een pauze als mijn lichaam signalen afgeeft die aangeven dat ik over mijn grenzen ben gegaan, ik check of ik alles wel moet doen wat ik in gedachte heb. Ik maak een afspraak met mijzelf in de agenda.
  3. Ik houd mij aan de afspraken die op dat moment belangrijk zijn voor mijn werk.

Nu klinkt dit nog algemeen. Voelen waar je grenzen liggen is makkelijker gezegd dan gedaan. Nog lastiger is om de signalen serieus te nemen. Zeker tijdens de feestdagen waar je van jezelf nog meer verwacht en anderen misschien ook van jou.

Over een grens heen gaan kun je herkennen door:
• Een fysieke overbelasting. Vermoeidheid, hoofdpijn, stofwolken in je hoofd of  een pijnsensatie.

• Een mentale overbelasting. Snel geïrriteerd naar je omgeving, sneller boos.       Uitvluchten zoeken om iets niet te hoeven doen.

Voorbeelden en overtuigingen:

• Je ervaart door een andere situatie druk, je krijgt bijvoorbeeld een extra opdracht, je durft geen nee te zeggen en gaat toch door.

• De extra kerstborrels, daar moet je van jezelf ook bij zijn, anders denken ze misschien dat je niet collegiaal bent.

• Je blijft de gehele werkdag tegemoetkomen aan de wensen van je collega’s of collegiale contacten, zodat je je goed blijft voelen.

• Kwetsbaar opstellen doe je liever niet, want wie weet zien ze iets aan je wat anders is. Je wilt er gewoon bij horen. Ook dat is een natuurwet.
Afgewezen worden doet pijn. Pijn vermijden we allemaal.

Joke:
“Mijn eigen grenzen voel ik letterlijk elke dag. Mijn lichaam geeft een signaal af, of ik begin me erg moe te voelen. Een fluittoon in mijn oor, is meestal het belangrijkste signaal. Ik wil altijd vooruit kunnen kijken en denken. Ik raak geïrriteerd en raak dan tegelijkertijd energie kwijt als ik zelf niet stilsta bij mijn eigen grenzen. Dit vind ik niet altijd leuk en dan heb ik even tijd nodig om het signaal te accepteren”.

Grenzen stellen betekent:

  • loslaten.
    Wanneer je luistert naar je eigen grens en het signaal dat je lichaam afgeeft, dan kun je sneller je keuzes maken om het anders te doen. Je kunt het “moeten” meer loslaten en je lichaam en geest de tijd geven om te herstellen.
  • Je bent fitter op de momenten die er toe doen. In plaats van afspraken af te zeggen, kun je nu de afspraken door laten gaan.
  • Je blijft in verbinding met jezelf en je omgeving.

Wil je ontspannen de feestdagen beleven? Maak dan een afspraak voor een telefonisch intake gesprek.

We onderzoeken dan samen wat voor jou de beste manier is om je eigen grenzen te stellen.

Maak je voor 30 december 2017 een afspraak, dan krijg je 10% korting voor de eerste 2 gesprekken.

Praat mee

Geef hier een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een Zeg maar Alex website.