Grenzen

Iedere dag lees je erover in de krant, op internet. Voor iedereen heeft het woord grens een andere betekenis, geeft dit woord een persoonlijk gevoel.
Maar wat betekent dit woord als het over jouzelf gaat? Ervaar je iedere dag werkdruk, heb je een chronische aandoening die jou belemmert? Het leven gaat door en je moet toch iedere dag zorgen dat er geld binnenkomt om de rekeningen te betalen. Hoe ga jij iedere dag hiermee om?

De vakantie staat nu voor de deur. Ga jij de grens over om vakantie te vieren en te ontspannen? Misschien is dit het enige moment in het jaar voor jou om alle spanningen los te laten en meer voor jezelf te zorgen. Of ervaar je van tevoren vakantiestress? Eigenlijk maakt het niet uit wat je gaat doen. Leven met een chronische aandoening, blijft waar je ook bent je leven beïnvloeden.

Deze zomer ga ik verhuizen. Geen vakantie voor mij. Wel een hele bijzondere plek om naartoe te verhuizen en te wonen.

Vanaf augustus woon ik met mijn man in Harderwijk. Mijn werkgebied wordt zo ook groter. Minder=Meer Coaching & Advies verhuist natuurlijk mee.
Mijn persoonlijke grenzen worden nu door de verhuizing iedere dag getest. Iedere dag ervaar ik kleine fysieke beperkingen, geeft mijn lichaam mij signalen. Ik vind het een cadeau dat mijn lichaam mij helpt te herinneringen hoeveel ik per dag aankan. Iedere dag lopen we een rondje, eten we op tijd en gezond en iedere dag let ik op mijn ademhaling en geef ik mijzelf de ruimte om een ademhalingsoefening te doen. Het mooie hiervan is dat ik mij hierdoor ontspannen voel en meer activiteiten per dag aankan.

Wat kan jij doen om je eigen grenzen te bewaken?

  1. Laat “moeten” los
    Wanneer je luistert naar de signalen die je lichaam afgeeft, dan kun je sneller je keuzes maken om het anders te doen. Je kunt het “moeten” meer loslaten en je lichaam en geest de tijd geven om te herstellen.
  2. Ga gedurende de dag niet over je persoonlijke grenzen heen.
    Jij bent de enige die kan voelen welke signalen je lichaam afgeeft wanneer je over je persoonlijke grenzen heengaat. Neem de signalen serieus! Per contact en zelfs per situatie wisselen je persoonlijke grenzen. Je persoonlijke grenzen staan dus niet vast!
  3. Wees eerlijk naar jezelf en maak een afspraak met jezelf wat je gaat doen wanneer jij een grens bereikt hebt.
    Bijvoorbeeld; je houdt een pauze als je lichaam signalen afgeeft die aangeven dat je over je grenzen ben gegaan. Check of je alles wel moet doen wat je in gedachte hebt. Wat is voor vandaag echt belangrijk om te doen en welke activiteit kun je loslaten en doorschuiven naar een andere dag. Nu klinkt dit nog algemeen. Voelen waar je grenzen liggen is makkelijker gezegd dan gedaan. Over een grens heen gaan kun je herkennen door:
    Een fysieke overbelasting
    Vermoeidheid, hoofdpijn, stofwolken in je hoofd, pijnsensatie
    Een mentale overbelasting
    Snel geïrriteerd naar je omgeving, sneller boos. Uitvluchten zoeken om iets niet te hoeven doen

Waarom is het belangrijk dat jij grenzen stelt?

Door te luisteren naar de signalen die je eigen lichaam geeft, neem je jezelf serieus.
Waardeer je jezelf.

In plaats van dat de grens een blokkade wordt, geef je jezelf ruimte.

Neem je jezelf serieus dan straal je dit uit naar je omgeving en neemt je omgeving jou ook serieus.
Bijvoorbeeld als je erg moe bent, vermoeider dan normaal moe zijn, dan geeft je lichaam signalen af. Misschien heb je wolken in je hoofd, kun je moeilijker op gang komen.

Door deze signalen te ontkennen veroorzaak je nog meer vermoeidheid.

Frustratie en een schuldgevoel liggen dan op de loer, nog meer moe voelen ten gevolge en vervolgens kun je uitvallen en niet meer aan het werk gaan zoals je eigenlijk zou willen.

Kortom: Hou van jezelf en je omgeving

Vind jij het prettig om te onderzoeken hoe je met jouw persoonlijke grenzen om kunt gaan en je vakantiegevoel het gehele jaar kunt vasthouden?

Meld je dan aan voor mijn training “Startpunt”
Je betaalt alleen 15 Euro voor de onkosten

De volgende training wordt in Harderwijk gegeven.
locatie:
Letsflex
Engelserf 35
3843 BD Harderwijk

Vooraanmelding training Startpunt:
Vooraanmelding training startpunt

OF maak een afspraak voor een individueel traject

Vul dan onderstaand formulier in.

Naam*

E-mailadres*

Onderwerp*

Bericht*


[recaptcha]

Praat mee

  1. schreef:

    vakantiestress, wil jij je het hele jaar ontspannen voelen? lees mijn blog “Grenzen” https://t.co/xzPnffRQ9b https://t.co/lhANfThZ3K

  2. schreef:

    moe op vakantie? lees de 3 tips om ontspannen op vakantie te gaan: https://t.co/xzPnffRQ9b

Geef hier een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een Zeg maar Alex website.