8 tips voor gelukkige werkdagen

“Je moet het alleen zien en oppakken” werd vaak gezegd door mijn ouders. De kleine dingen in het leven doen er toe en al opgroeiend heb ik steeds meer geleerd om het “hoekje” te zien en mijn kleine geluksmomenten van de dag op te pakken. In vakanties lijkt het wel alsof dit“gelukshoekje” sneller te vinden is. Het  loslaten van alle hectiek en stress gaat makkelijker dan thuis. Je hoeft niets meer, je mag alles voor je gevoel. Door de rust kun je makkelijker ervaren dat je ontspannen bent. De kleine dingen in het leven worden sneller gezien en kunnen je al gelukkig maken. Een mooie bloem, het kijken naar mensen die genieten, de warmte van de zon voelen, of het luisteren naar muziek. kan al gelukkig maken.

Wat is werkgeluk? Het ervaren van geluk is voor iedereen verschillend. Bij het ervaren van geluk kun je zeggen dat je tevreden bent met je huidige levensomstandigheden. Er is een balans tussen het omgaan met moeilijke omstandigheden en het tevreden zijn met het dagelijks leven. Positieve emoties zoals ontspannen zijn, vreugde en vrolijkheid houden gevoelens zoals je ongelukkig voelen, in balans.

In hoeverre heb jij de indruk dat jouw aandoening jouw geluk in de weg zit?
Hoe ervaar jij gevoel van geluk? En hoe kun je dit in je dagelijkse werkende leven integreren? Jij alleen kan dit voor jezelf bepalen en ervaren.

Voor menigeen met een aandoening is het ervaren van werkgeluk een dagelijkse uitdaging. Een uitdaging om eigen grenzen te bewaken, een uitdaging om alle activiteiten die je van jezelf moet doen ook daadwerkelijk uit te voeren.
Misschien wel onbewust en soms echt voelend weet je diep van binnen dat niet alles haalbaar is, kun je je dan nog gelukkig voelen, of krijgen andere ongelukkige gevoelens de overhand.

Wat levert werkgeluk voor mij op?

Werkgeluk geeft mij positieve energie. Positieve energie  zorgt er voor dat je meer de hectiek van alledag kan weerstaan.
Nu werk ik vanuit mijn passie. Mijn passie is om anderen met een chronische aandoening te begeleiden naar een gelukkig werk-leven. Iets betekenen voor een ander, daar haal ik mijn voldoening uit.
Zien bij een ander dat zij of hij geraakt is, waarde hecht aan wat ik gevraagd heb.
Dan voel ik mij gelukkig.
Lijkt het soms voor jou dat je energie wegstroomt en dat je alle zeilen bij moet zetten om de dag door te komen?
Wat kan er voor zorgen dat jij je fysiek en mentaal zo voelt dat je aandoening niet jouw dag bepaalt, maar dat jij de regie en geluk in handen hebt. Mijn tips kunnen hieraan bijdragen.

Wat levert werkgeluk voor jou op?

Als je je gelukkig voelt dan voel je voldoening, zekerheid, heb je weer zin in avontuur, voel je warmte en liefde en heb je het gevoel dan je aandacht krijgt en aandacht kunt geven aan iedereen die belangrijk voor jou is.
Door het krijgen van aandacht en begrip voor jouw situatie, ontstaat juist ruimte om je aandoening op de achtergrond te zetten.Geluk heeft een grote invloed op je gezondheid en brengt je een grotere weerbaarheid tegen moeilijke situaties en tegenslagen, die je als grote druk  kan ervaren.  Het ervaren van geluk heeft een positieve invloed op je Cortisol balans.

Cortisol is een stress-hormoon dat vrijkomt bij elke vorm van stress. Cortisol regelt je bloedsuikerspiegel, heeft invloed op hart- en bloedvaten, remt ontstekingen en heeft invloed op dag en nachtritme en heeft invloed op onze hersenen. Kortom; het is van belang dat het Cortisol gehalte in je lichaam in balans is*

Hieronder geef ik 8 tips voor gelukkige werkdagen

  1. Doel van de dag
    Als je net wakker wordt, je tanden poetst, is het mogelijk om als vast moment van de dag, je doel van de dag te bepalen. Wat Ga ik doen, Wil ik doen en misschien wel, wat Moet ik vandaag doen.
    Ken je de lepeltjes theorie? Hoeveel activiteiten kun jij per dag aan op je werk.
    Hoeveel activiteiten voer jij uit op de wijze waarop jij je prettig voelt?
    Houd je vast aan de activiteiten je wel uit kunt voeren.
    Als het goed werkt voor jou, stel een schema op per dag en houd je daaraan.
  2. Verdeel je energie
    Welke momenten van de dag geven jou energie? terwijl je net een belangrijke energie gevende activiteit hebt uitgevoerd, noteer deze activiteit. De lijst van activiteiten die jou energie geven, zal groeien. Zo krijg je inzicht in de “hoeken” waar jij je werkgeluk kunt vinden.
  3. Plan herstelmomenten gedurende de dag in.
    Een korte pauze (microbreak ) is een pauze die je op ieder gewenst moment kunt inzetten. Begin de vorige eeuw is bewezen door Bluma Zeigarnik (bron Wikepedia) dat het leereffect van studenten die regelmatig pauze hielden groter was dan bij leerlingen die geen pauze hielden tijdens het studeren. Het afronden van taken is belangrijk om je brein tot rust te laten komen.Een microbreak helpt je om een moment in het hier-en-nu te blijven. Helpt je om even aandacht te geven aan je zelf. Het opladen van jouw energie niveau bevordert je concentratie.

Enkele Microbreaks

Beweeg tussendoor. Neem de trap in plaats van de lift of ga met collega’s even wandelen met de lunch

Stuur geen email naar collega’s die dichtbij zitten, ga naar ze toe en loop een extra rondje door de gang

Achter je bureau kun je ieder half uur even je armen en benen bewegen. Beweeg je linkervoet vanaf de bal van je voet te bewegen naar je hak toe, tegelijkertijd beweeg je je rechtervoet in tegengestelde richting. Als deze beweging in gang is gezet, beweeg dan je armen in tegengestelde richting van je benen. Je linker en rechter hersenhelft worden op deze wijze ook geactiveerd.

Neem een paar tussendoortjes (gezonde snack) en drink genoeg water. Water zorgt ervoor dat je je meer kunt concentreren

  1. Deel je succesmomenten van de dag
    Wees bewust van de momenten op de dag dat een activiteit succes heeft gehad. Je een compliment hebt ontvangen of dat een klant tevreden is. Deel dit moment met een collega en noteer je succesmoment.
    Aan het einde van iedere week heb je een overzicht van alle succesvolle momenten.
  2. Waardeer jezelf en je omgeving. Niet alles hoeft perfect te gaan
    Ben je een perfectionist of ben je dit meer geworden nadat je de aandoening hebt gekregen?

“Als geluk perfectie is, dan hoef je niet perfect te zijn. Je hoeft het alleen maar te zien om het te vinden”.

Het accepteren dat het even minder gaat dan anders, is misschien voor jou een uitdaging. Je kunt je zelf afvragen of je een “perfecte” afgeronde taak nodig hebt om jezelf te waarderen.
Waardering gaat ook over acceptatie dat je niet alles kunt uitvoeren zoals je voor je aandoening deed. Je kunt jezelf ook waarderen dat je naar vermogen je werk hebt uitgevoerd.
Ondersteuning vragen aan een collega kan al voldoende zijn om alsnog je taak verder af te ronden.
Is jouw standaard van een perfecte afronding van een taak wel de standaard die je omgeving hanteert?
Door dit te toetsen kan jouw overtuiging hiervan anders zijn dan de standaard van de omgeving.

  1. Neem zelf de regie in handen
    Welke momenten van de dag ontnemen je energie en heb je de indruk dat je geleefd wordt door je omgeving. Je leidinggevende en collega’s komen met allerlei vragen en activiteiten die direct gereed moeten zijn.
    Jouw energie kan minder zijn en je concentratie ook.
    Communiceer hierover zodat je omgeving begrijpt wat er aan de hand is. Hierdoor creëer je meer begrip in je omgeving. Is flexibel werken voor jou de oplossing om met meer energie aan het werk te blijven?
  2. Kun je jouw kwaliteiten voldoende inzetten in de taken en rol die je uitvoert?
    Evenwicht tussen je persoonlijke kwaliteiten en de uit te voeren activiteit ontstaat zodra jouw taken en rol afgestemd zijn op jouw kwaliteiten, passie  en talent.
    Welke 4 kwaliteiten kun je zelf benoemen? Schrijf deze op en toets voor jezelf of je deze kwaliteiten daadwerkelijk kunt inzetten in je huidige functie.
  3. Lach op je werk
    Lachen is gezond en door lachsalvo’s worden je bloedvaten wijder, waardoor hart en vaatziekten voorkomen kunnen worden*. Lachen heeft dus een positieve invloed op je gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat ook het ervaren van geluk  een even grote invloed heeft op je gezondheid als woede en depressie.

* bron npowetenschap magazine

Wil je meer tips die jou kunnen helpen naar gelukkige werkdagen?
Meld je dan aan voor de gratis vijfdaagse! of! Maak een afspraak voor een intakegesprek zodat we samen kunnen onderzoeken wat jou kan ondersteunen.
info@minderisgelijkaanmeer.nl

Praat mee

  1. schreef:

    Mijn nieuwe blog is te lezen op: http://t.co/B0rWaKN4YZ
    Vind jouw eigen werk-geluk

  2. schreef:

    Zitten is het nieuwe roken. https://t.co/5ZK0cq8wy3 Tips over microbreaks tijdens t werk? lees mn blog: https://t.co/2EejRhdnn6

Geef hier een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een Zeg maar Alex website.